Saturday, May 01, 2010

Jalan Cinta Para Pejuang I



Milik nggendhong lali..
(Rasa memiliki membawa kelalaian)


Salman Al-Farisi, memang sudah sampai waktunya untuk menikah. Di hatinya punya pilihan, tetapi tentu bukan sebagai kekasih. Pilihannya merupakan seorang wanita Ansar, mukminah solehah yang dipilihnya menurul akal, perasaan dan ruh.

Tetapi ada satu perkara yang menggusarkannya, dia bukanlah lahir dan membesar di bumi Madinah ini. Dia tahu, Madinah punya adat, rasa bahasa dan rupa-rupa yang masih belum begitu diketahuinya. Benarkah seorang pendatang sepertinya boleh melamar gadis kelahiran bumi itu? 

Lalu dia berfikir. Semestinya harus ada seorang yang mahir dengan tradisi Madinah untuk menjadi orang tengah dalam urusan khitbah nanti. Abu Darda'. Ya, dia menyampaikan hasratnya itu kepada Abu Darda', sahabat Ansar yang dipersaudarakan dengannya oleh Rasulullah.

"Subhanallah, alhamdulillah!"

Kalimah puji-pujian dialunkan Abu Darda dengan girang. Kabar yang didengar dari sahabat yang dicintai itu membuatkannya gembira. Abu Darda' memandang sahabat tercinta dengan senyuman, lalu mereka berpelukan. Abu Darda' tidak sabar-sabar lagi untuk melakukan tugas mulia itu, menjadi orang tengah kepada sahabat yang paling dicintainya, Salman Al-Farisi.

Dengan bahagia, mereka beriringan menuju sebuah rumah di penjuru kota Madinah, rumah seorang wanita solehah lagi bertaqwa.

"Saya Abu Darda', dan ini saudara saya, Salman Al-Farisi dari Parsi. Allah telah memuliakannya dengan Islam dengan amal jihadnya." Abu Darda' memulakan urusan khitbah dengan memperkenalkan dirinya dan sahabatnya.

"Dia memiliki kedudukan yang utama di sisi Rasulullah, sehingga baginda mengiktiraf sahabat saya ini sebagai Ahli Bait nya."

"Saya datang mewakili saudara saya dengan hajat untuk melamar puteri Tuan."

Hajat itu disampaikan dengan fasih oleh Abu Darda' dalam loghat Najjar yang paling murni.

"Adalah kehormatan bagi kami menerima anda berdua sahabat Rasulullah yang mulia. Dan, adalah kehormatan bagi kami untuk bermenantukan seorang sahabat Rasulullah yang utama." , ucap tuan rumah.

"Tetapi, hak untuk memberikan jawapan ini sepenuhnya kami serahkan kepada puteri kami." , kata tuan rumah dengan mengisyaratkan ke arah hijab yang dibelakangnya sang puteri menanti dengan debaran hati.

Salman dan Abu Drda' ternanti-nanti jawapan daripada wanita itu dengan penuh debaran.

Seketika kemudian, terdengar suara halus di sebalik tirai yang melindungi wanita solehah itu.

"Maafkan saya atas kejujuran ini."

Ternyata suara halus itu datang dari sang ibu yang berbicara mewakili puterinya.

"Dengan mengharap redha Allah, sesungguhnya puteri kami menolak pinangan Salman."

Mendengar jawapan itu, Abu Darda' kaget.

"Tetapi, jika Abu Darda' hadir untuk memiliki urusan yang sama, iaitu urusan khitbah, maka puteri kami menerima lamaran Abu Darda'."

Abu Darda' terkejut mendengar jawapan itu. Jawapan yang tidak pernah difikirkannya, jawapan yang sunggu ironis dan sangat mengejutkannya.

Ah, mana mungkin sang puteri lebih tertarik kepada sang pelamar!

Namun, di sebelah Abu Darda', Salman tersenyum. Ada perasaan indah yang menyelinap dalam kalbunya. Dalam perasaan malu yang berbaur sedar, Salman mengukir senyuman.

Malu kerana lamarannya ditolak, dan sedar kerana dia tidak pernah pun memiliki hak ke taas orang yang dicintainya. Bayangkan, cinta dan persaudaraan sedang bergolak merebut tempat di hati.

"Allahuakbar!"

Kalimah agung itu terlantun dari mulut Salman. Kemudian, dengan senyuman yang masih terukir beliau berkata,

"Semua mahar dan nafkah yang kupersiapkan ini akan kuserahkan kepada Abu Darda', sahabat yang kucintai. Dan, aku akan menjadi saksi pernikahan kalian!"

Nah, jawapan ini tak pernah terfikirkan dek akal manusia. Namun, perlu disedari satu hal yang selalu tidak kita cermati.

Di jalan cinta para pejuang, hakikat ini akan kita asah. Bahawa semua yang ada di muka bumi ini adalah milik Allah, dan hanya padaNya tempat kita kembali.

Di jalan cinta para pejuang, isteri, anak, hubungan, harta atau apapun yang kita miliki bukanlah sebenarnya milik kita. Segalanya yang kita cinta itu hanya pinjaman Allah.

Di jalan cinta para pejuang, kita harus sedar dan belajar hakikat perbedaan cinta yang hakiki dan cinta insani yang kita miliki.

Di jalan cinta para pejuang, ikrar cinta kita hanya untuk Allah dan segalanya adalah milik Allah. Segalanya adalah pinjaman Allah. Itu saja. Dan sudah begitu besar nikmat kurniaan Allah, bahawa kita ditakdirkan bersama, atau pernah bersama. Bersama di jalan cinta para pejuang.



Menginspirasi sebuah buku buat anda,
"Jalan cinta para pejuang" - Salim A.Fillah

Masturah Abu Bakar



No comments: