Thursday, May 28, 2009

Rahsia Pemimpin berkaliber


Hari ini, hari yang tercatat dalam sejarah Islam dan sejarah dunia. Kota Konstantinopel yang
dikenali sebagai kota yang paling makmur dan terkaya di Eropah telah ditakluki oleh Sultan Muhammad bin Murad atau Sultan Muhammad Al-Fateh. Tarikh yang diabadi dalam jiwa pejuang-pejuang Islam 27 - 05 - 1453.

Apa rahsia kepimpinan Sultan Muhammad Al-Fateh yang tiada pada kita?


Pada kali pertama solat Jumaat hendak didirikan di dalam Kota Konstantinapole yang baru sahaja dibebaskan, timbul pertanyaan siapa yang layak menjadi imam solat Jumaat yang pertama itu.

Baginda memerintahkan kesemua tenteranya termasuk dirinya berdiri dan diikuti pertanyaan: "Siapa di antara kita sejak baligh hingga sekarang pernah meninggalkan solat fardhu walau sekali sila duduk!".

Tiada seorang pun yang duduk, kerana tidak seorang pun di antara mereka pernah meninggalkan solat fardhu.

Pertanyaan seterusnya, "Siapa di antara kita yang sejak baligh hingga kini pernah meninggalkan solat sunat rawatib sila duduk!".

Sebahagian daripada tenteranya duduk. Kemudian Baginda bertitah, "Siapa di antara kamu sejak baligh hingga ke saat ini pernah meninggalkan solat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk!".

Kali ini semuanya duduk, kecuali baginda sendiri sahaja yang tetap berdiri! Subhaanallah!

Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, Solat Sunat Rawatib dan Solat Tahajud sejak baligh. Tepatlah janji Rasulullah s.a.w dan kota ini kemudian bertukar nama kepada Istanbul.

Itulah rahsianya, rahsia pemimpin berkaliber. Tarbiyah Ruhiyyah.

Kita bagaimana?? Tepuk dada, tanya iman.


Layyinulharir
Baiti Jannati
14 : 15

Sumber cerita : link

No comments: