Sunday, April 19, 2009

Kembara menjejak cinta Ilahi..

Alangkah sukarnya menjaga iman, perlu dibajai, disemai, disiram, diberi perhatian, dimanja. Andai ia layu, alangkah sukarnya mendapatkannya kembali. Mencari cinta Illahi ibarat mencari mutiara yang tenggelam dalam luas lautan yang dalam..

(Rangkaian puisi monolog HAMBA buat TUHANnya..)

1. Bila aku berbuat dosa

Bila aku berbuat dosa,
Imanku jijik melihatku

Ia lihat jelaga hitam

kian membaluti tubuhku

titik noda merebak

berangkai dan m
embiak
Iman berkali memanggilku

Ia seru agar aku menoleh

walau sebentar cuma
Ia harap aku kan kembali

kembali
sujud
kembali rebah

kembali tadah

pada Tuhan
ku..

2. Jangan!

Ya Rahman,

jangan hilangkan CINTA ini

jangan hilangkan RINDU ini

jangan hilangkan TANGIS ini

jangan hilangkan
HATI ini
jangan hilangkan JIWA ini

jangan hilanhkan IMAN ini..

Tolong Tuhan,
bantu aku menjadi hambaMu..

3. Menjejak cinta Ilahi


Aku bermusafir mencari IMANku yang hilang
mencari CINTAku y
ang suram
hati sepi

hati sunyi

Aku berkembara
menjejak kembali
CINTA ILAHI
..



Bila kita berjaya mendapatkan cinta Tuhan, jangan mengendahkannya. Cinta Tuhan cukup mahal. Bila kita lalai ia kan mati, bila kita leka ia kan pergi. Lalu apakah maknanya lagi hidup ini tanpa CINTA ILAHI??


-Bicara sendiri-
LAYYINULHARIR
19/4/09



Puisi di dalam gambar ini diambil daripada www.teduhan.blogspot.com

No comments: