Saturday, January 31, 2009

Fikir, fikir, fikir



Saya suka berfikir. Namun saya selalu menghakimi fikiran saya. Kadang-kadang saya rasa, fikiran saya masih di tahap rigid. Sempit, beku dan tidak meluas.

Saya suka fikiran menongkah arus. Tapi kadang terasa saya hanya mampu berfikir dengan menyelongkar sejarah. Terkadang hanya statik. Pelik kan, manusia hanya menggunakan 10% peratus kekuatan luar biasa daya pemikiran dan mental mereka. Hanya 10%? Ya, berdasarkan fakta.

Pemikiran manusia tidak boleh disekat. Manusia tidak boleh hanya berfikir di bawah satu aliran yang sama. Dipaksa menerima suatu ideologi tanpa boleh berfikir perkara yang mengingkarinya walaupun ideologi tersebuat ternyata salah di sisi agama dan hak asasi kemanusiaan.


Pemikiran manusia bergantung kepada tahap
intellect quotien (iq) yang dikurniakan Allah. Semakin tinggi kadarnya, semakin tinggi daya pemikirannya. Sama ada genius, biasa, lemah dsb. Tetapi tidak bermakna jika daya iq kita lemah, kita perlu duduk di tahap yang lemah selamanya. Cuba bangkit dan jangan hanya berada di takuk itu. Lakukan anjakan paradigma.

Saya tidak bersetuju apabila ada
senior berpesan lebih kurang begini, "Adik-adik NP jangan terlalu sibuk dengan isu luar hingga urusan NP terabai. Fikir apa yang ada dalam konteks kita."

Bagi saya, berhubung dengan dunia luar daripada lapangan kita adalah lebih baik daripada hanya duduk menyelesaikan masalah dalam konteks yang kecil dan rigid.
Semakin besar hubungan dengan dunia luar, semakin besar pemikiran. Manusia tidak boleh hanya mengangguk tanpa berfikir. Bersetuju tanpa membantah.

Fikir, fikir, fikir.

No comments: