Thursday, May 19, 2011

Malaysiaku : Tayangan sampah versi Malaysia

Marah ni.. Grrrr!


Jika televisyen boleh bersuara atas pilihan sendiri (bukan disebabkan rancangan yang sudah dijadual) saya pasti kita semua akan pengsan mendengar jeritan dan maki hamunnya. Saya rasa jika tv diberi pilihan, mesti sudah lama dia resign dari membebani pundak dengan tanggungjawab dan fitnah.


Sebab apa saya berfikir begitu?


Kerana rancangan tv di Malaysia sudah semakin bertambah-tambah-tambah melampau. Maaf kerana tatabahasa yang salah, tapi ini saja yang dapat menggambarkan realiti sebenar hiburan melampau di Malaysia.


Isu ini bukan isu baru. Tapi isu ini adalah isu lama yang tidak ada penyelesaian. Ditambah pula dengan penerbit-pengarah yang meletakkan otak di lutut, bukannya di kepala. Ya, ia menambah barah yang parah!


Tatkala negara-negara yang lain sibuk menerbitkan filem yang sarat dengan gagasan pemikiran dan budaya, Malaysia masih terkapai-kapai mencari identiti di samping asyik meniru hasil usaha orang. Penerbitan, filem dan drama di Malaysia menjadi karya picisan yang layak saja dibakulsampahkan.


Kenapa negara membangun seperti Malaysia masih memilih jalan-jalan yang merosakkan dalam membangunkan negara dan anak bangsa? Mengapa idea sekularisme, hegemoni budaya Barat, doktrin hedonisme masih di jaja di negara ini?


Melihat iklan saja membuatkan kita mual, apatah lagi mahu menghadap berjam-jam. (Perkara yang paling membuatkan darah hingga naik ke kepala adalah : DIARI AKADEMI FANTASIA yang dirakamkan di PUSAT BELI BELAH! Formula jijik apakah ini?)


Apalah nasib anak bangsa kita. Sudahlah persekitaran sudah memberi pengaruh buruk, kembali ke rumah juga mendapat tayangan mata dan halwa telinga yang tidak ubah seperti sampah. Lalu apakah lagi jalur yang bermanfaat buat mendidik anak bangsa abad ini?


Oh Malaysiaku!


Rintih anak muda,
Masturah Abu Bakar

No comments: