Wednesday, May 18, 2011

Cinta dan Rumi



Puisi.


Melaluinya, rasa diterjemah melalui butir-butir huruf yang kemudiannya membentuk kata. Tidak perlu berangkai-rangkai memenuhi selembar muka. Mungkin memadai sehingga rasa itu dapat diterjemah dengan baik. 


Tetapi yang menulis tak sama seperti yang membaca. Adakalanya rasa itu tidak dapat ditafsir dan dinilai sama seperti hakikat maksud yang tersirat.


Apa saja rasa yang dirasai. Rasa bertuhan. Rasa kehambaan. Rasa sedih atau kecewa. Rasa suka atau gembira. Adakalanya berkongsi rasa tentang alam semulajadi dan ciptaan. Dan semuanya terpantul melalui suatu rasa : Cinta.


Cinta dan Ar-Rumi.


Ar-Rumi begitu puitis sehingga kadangkala saya tidak berjaya menangkap maksud tersirat di sebalik yang tersurat. Puisi agung Ar-Rumi mengenai ketuhanan dan kehambaan tidak dapat ditandingi. 


Kecintaan tahap apakah yang menjadikan jiwa hamba ini terlalu halus sehingga berjaya menawan hati yang angkuh, mensuci hati yang ternoda, memutih hati yang hitam, menyuluh jiwa yang kelam?


Setinggi manakah hamba ini menggunakan seluruh deria, anggota dan tubuh bagi melangkah mencari Tuhan? Sehingga setiap apa yang dilihat oleh mata, didengar oleh telinga, disentuh oleh tangan dan ditapaki oleh kaki membawanya menuju Tuhan.


Saya hanya mahu menjadi sehalus Ar-Rumi; tidak melihat sesuatu melainkan melihat Allah padanya,  tidak melihat sesuatu melainkan Allah bersamanya, tidak melihat sesuatu melainkan Allah sebelumnya, tidak melihat sesuatu melainkan Allah selepasnya!


Ar-Rumi : Keajaiban Cinta 


"Jika engkau bukan seorang pencinta, maka jangan pandang hidupmu adalah hidup. Sebab tanpa Cinta, segala perbuatan tidak akan dihitung pada Hari Perhitungan nanti. 


Setiap waktu yang berlalu tanpa Cinta, akan menjelma menjadi wajah yang memalukan dihadapanNya.


Burung-burung Kesedaran telah turun dari langit dan terikat pada bumi sepanjang dua atau tiga hari. Mereka merupakan bintang-bintang di langit agama yang dikirim dari langit ke bumi. Demikian pentingnya Penyatuan dengan Allah dan betapa menderitanya Keterpisahan denganNya.

Wahai angin, buatlah tarian ranting-ranting dalam zikir hari yang kau gerakkan dari Penyatuan. Lihatlah pepohonan ini! Semuanya gembira bagaikan sekumpulan kebahagiaan. Tetapi wahai bunga ungu, mengapakah engkau larut dalam kepedihan? Sang lili berbisik pada kuncup : “Matamu yang menguncup akan segera mekar. Sebab engkau telah merasakan bagaimana Nikmatnya Kebaikan.”

Di manapun, jalan untuk mencapai Kesucian Hati adalah melalui Kerendahan Hati. Hingga dia akan sampai pada jawaban “YA” dalam pertanyaan : “Bukankah Aku ini Rabbmu ?”



Masturah Abu Bakar
Baiti Jannati

No comments: