Saturday, April 17, 2010

Izinku meminangmu.



Pabila merasakan masa terlalu cepat berlalu, dan kadangkala merasakan seakan-akan bermain 'kejar-kejar" dengan masa, saya mula merasai sesuatu. Risau. Risau dengan usia yang semakin meniti dewasa. Risau dengan amalan yang masih tidak seberapa. Risau dengan masa depan yang tak terjangka. Dan yang 'ter' risau ialah konsistensi diri dalam perjuangan dakwah ini.


Saya berfikir-fikir, apa sebenarnya formula yang paling berkesan untuk mengekalkan konsistensi perjuangan dakwah di masa hadapan. Lalu saya terjumpa sesuatu.


Lazimnya, saya dan sahabat-sahabat selalu berdoa begini dalam soal jodoh.


"Allahumma sakhirli zaujan solihan. wayukhtibuni, wayatazauwajubi, wayakunu sohiban li fiddunya waljannah."


Apa kata kita meniatkan 'zaujan' dalam doa itu adalah perjuangan. Subhanallah.


Ya Tuhan, izinkanku meminang perjuangan dakwahmu, agar sampai aku nikahi jalan perjuangan ini. Untuk selamannya hidup bersamanya.


Selamat beramal! :)

No comments: