Thursday, December 04, 2008

Mutiara Tarbiyyah


Assalamualaikum, salam revolusi.. Entri kali ini memaparkan mutiara tarbiyyah terpilih. Moga bisa menjadi obor penyemangat buat mujahid dakwah seantero dunia :)

"Dakwah itu peribadi dan karakterku, bukan tanggungjawabku. Bisa jadi aku berasa terbeban dengan tanggungjawab lalu kutinggalkannya.. namun ku tegaskan di sini bahawa dakwah adalah peribadiku. Akan kubawanya ke mana sahaja dengan izin Allah, ameen Ya Rabbal ‘aalameen..."

"Tarbiyyah adalah misal Allah kepada sebuah perkembangan yang semulajadi. Ibarat tunas pohon... Kita tak paksa dia keluar, kita tak sediakan alat untuk dia menembus biji yang keras...tapi disebabkan semulajadinya proses itu, Allah anugerahkan daya kekuatan yang luar biasa sehingga dia mampu keluar...walaupun justru ada juga faktor pemangkin (faktor external) yang lain seperti suburnya tanah, air yang cukup dan sebagainya...tetapi masih sifatnya semulajadi" (Asadullah 2007)

"Luka yang disebabkan oleh ucapan lebih sulit disembuhkan daripada luka yang disebabkan oleh pedang. Senyumlah bila Anda kalah, dan rendah hatilah bila Anda menang. Jauh yang menyebabkan kejernihan lebih baik daripada dekat yang menyebabkan kejauhan."

Gambaran jiwa orang beriman : "Tenang dalam diamnya, tetapi lebih jelas dari orang yang berbicara. Bila diamnya terlalu lama, tergugahlah ia oleh keharusannya untuk bergerak"

"Orang mukmin itu mempunyai 2 syurga, syurga dunia iaitu nikmat ketika beribadah dan syurga akhirat. Barang siapa yg tidak mendapat syurga dunia, maka diharamkan baginya syurga di akhirat" - Ibn Taimiyah


No comments: