Tuesday, September 23, 2008

Kecemerlangan Gerakan Mahasiswa Islam



Dahulu, anak muda bersemangat waja dan tegar, malahan, mereka berjaya di dalam semua bidang tidak kira ilmu atau perjuangan. Lipatan sejarah zaman Rasulullah s.a.w dilakarkan dengan syabab yang berani menentang arus jahiliyyah serta sanggup menyinsing lengan demi menghapuskan penguasa yang zalim. Madrasah Nabi s.a.w melahirkan ramai ‘mujahid dakwah’ seperti Mus’ab b. Umair, Zubair b. al-Awwam dan ramai lagi. Kemudian lihat sahaja ketika zaman imperialisme Barat, anak-anak muda bangkit menentang penjajah di seluruh belahan dunia. Jose Rizal, bangkit dengan idealismenya dan sekaligus menjadi ikon perjuangan di Filipina. Pula, sejarah Indonesia dipahat dengan citra anak muda yang berani menyanggah thagut di dalam pemerintahan negara. Pada tahun 1965 ketika Soekarno digulingkan oleh Jeneral Suharto, maka sekali lagi anak muda bangkit merentap kekuasaan Suharto daripada aliran ideologi yang kejam. Kemudian, banyak lagi rentetan perjuangan mahasiswa menentang kezaliman yang terlalu banyak untuk saya nukilkan.



Namun kini, dunia telah mempotretkan sejuta wajah kesengsaraan perjuangan mahasiswa yang kian merudum akibat hilangnya semangat mahasiwa untuk mendepani arus perjuangan khususnya mahasiswa Islam sendiri. Mahasiswa kian lesu dan taringnya kian hilang. Malah, masalah sosial di negara kini majoriti datangnya daripada anak muda bergelar mahasiswa. Kasihan, anak muda kini tiada sekelumit kesedaran untuk memperjuangkan nasib ummah yang kian menyedihkan. Optimis kita pada senario dunia masa kini, umat Islam bukan sahaja ditindas dan dizalimi, bahkan dihalau keluar dari negara sendiri. Agenda peperangan, penindasan dan penipuan yang direncanakan oleh pihak barat semakin bertindak melampaui hak asasi manusia. Persoalannya, siapakah hari ini yang tampil gagah membela ummah? Siapakah yang megah berani melawan agenda kuffar?



Siapakah yang tegar lantang bersuara mencantas propaganda si laknatullah? Siapa dan tugas siapa?



Jawapannya adalah kita. Ya,kita. Jangan menuding jari kepada sesiapa. Namun kita perlu tepuk dada, tanya iman. Adakah kita sedar ini semuanya adalah kewajipan kita?



Faktor kecemerlangan gerakan mahasiswa



Sempat saya baca artikel tentang beberapa faktor utama penyumbang kepada kecemerlangan gerakan mahasiswa hari ini. Antaranya ialah :



1. Dasar perjuangan yang diredhai Allah



Dasar perjuangan mahasiswa mestilah berlandaskan nilai-nilai Islam Mahasiswa sebagai kumpulan manusia berilmu dan sentiasa mencari ilmu perlu mendampingkan keilmuan mereka dengan irnan, Islarn dan ihsan. Mereka perlu konsisten memperjuangkan Islam serta mendukung kepimpinan Islam yang menyanjung kepimpinan para pewaris nabi atau para alim ulama'.



Allah berfirman:



"Hai orang-orang yang beriman, janganlah lwn mengkhianati ALlah, Rasul dan apa yang telah diamanahkan kepada kamu; padahal kamu mengetahuinya"

(Surah al-Anfal: ayat 27)



2. Strategi operasi serta gerak kerja yang berkesan.



Perlaksanaan gerak kerja memerlukan strategi bertindak yang rapi dan teratur Tanpa strategi yang sesuai dengan fiqh al-Muwazanat serta fiqh al-Awlawiyat maka organisasi mahasiswa sukar meraih kecemerlangan seperti yang diidamkan.



Fiqh al-Muwazanat bermakna keupayaan untuk menilai mana yang lebih penting diutamakan antara sekian banyak (Masaleh) maslahah (kepentingan), dari sudut kadarnya, pengaruhnya, skop liputannya serta jangka hayatnya



Ia juga bermakna keupayaan untuk menilai mana yang lebih buruk padahnya dari sekian banyak keburukan yang ada, mana yang paling mustahak dihindari terlebih dahulu dan mana pula yang boleh dibiarkan seketika. Ia juga bermakna keupayaan membuat tarjihat antara maslahah dan mafsadah apabila kedua-duanya tampil serentak dalam sesuatu isu atau persoalan. Sehinggalah dapat dibuat kesimpulan yang tepat samada diutamakan menghindari mafsadah dari meraih maslahah atau sebaliknya diutamakan meraih maslahah dengan menanggong sedikit kesan dari mafsadah yang berkaitan.



Fiqh al-Aulawiyat bermakna meletakkan sesuatu pada kadar martabatnya. Apa yang patut didahulukan tidak ditangguhkan. Manakala yang patut ditangguhkan tidak didahulukan. Yang besar tidak dianggap kecil, begitu juga sebaliknya.



Amal salih menurut al-Qur'an mempunyai martabat masing-masing. Nilainya tidak semestinya sama. Golongan pemimpin mestilah peka terhadap hal ini.

ALlah berfirman:



"Adakah kalian menyamatarakan (nilai kebaikan) antara orang yang memberi minum orang-orang haji serta memakrnurkan Masjid al-Haram dengan orang-orang yang beriman dengan ALlah, hari akhirat dan mereka berjihad di jaian ALlah. (Sesungguhnya) tidak sama (nilai antara keduanya) di sisi ALlah. ALlah tidak memberi petunjuk terhadap kaurn yang zalirn. Orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di jalan ALlah dengan harta dan nyawa mereka di sisi ALlah lebih tinggi darjat mereka dari orang lain. Mereka itulah orang-orang yang berjaya"

(Surah at-Taubah: ayat 19 - 20)



3. Struktur organisasi serta memiliki perlembagaan yang baik



Kejayaan sesuatu organisasi,banyak bergantung kepada strukturnya yang baik. Perkara seperti ini diatur oleh perlembagaannya yang komprehensif di mana agihan kuasa antara lembaga-lembaga yang ada diwujudkan secara yang terbaik. Tidak terjadi perkara-perkara yang menghalang kerja-kerja organisasi.



Perlembagaannya tidak memungkinkan penyelewengan secara berleluasa Mekanisme untuk memperbaiki kelemahan organisasi sentiasa terbuka.



4. Figure kepimpinan yang cekap serta berketrampilan



Kepimpinan yang terlatih dan berpengalaman dalam menghadapi politik kampus sudah pasti akan lebih berjaya dari kepimpinan yang mentah dan kurang berpengalaman. Lebih jauh kepimpinan yang mempunyai bebagai kemahiran sudah pasti akan menempa kejayaan yang lebih cemerlang.



Keterampilan Mahasiswa Islam



Selain daripada beberapa sifat di atas, kepimpinan mahasiswa hendaklah mempunyai keterampilannya menggarapi aspek-aspek berikut:



a) wawasan politik yang jelas



Kepimpinan di kampus adalah anak tangga untuk kepimpinan di peringkat yang lebih tinggi. Wawasan politik yang benar seharusnya telah ditemui dan diyakini dari peringkat kampus lagi sehingga ianya semakin kukuh dan bercambah di peringkat nasional dan antarabangsa. Sekiranya perkara ini masih kabur dan tidak mantap di peringkat mahasiswa lagi maka kelewatan menemui wawasan politik Islam yang sebenar merupakan titik kelemahan yang ketara



b) ketrampilan berkomunikasi, mampu menguasai pelbagai bahasa



Kelompok mahasiswa yang dipimpin kini bukan hanya suatu bangsa. Oleh kerana itu para pimpinan organisasi mahasiswa masa kini perlu menguasai bahasa lingua franca; samada Bahasa Inggeris ataupun Bahasa Arab, selain daripada bahasa ibundanya. Mereka perlu cemerlang dalam penguasaan mereka terhadap bahasa-bahasa ini. Dengan penguasaan yang cemerlang mereka berupaya menyampaikan mesej secara lebih berkesan dan convincing.



c) ketrampilan moniver



Pimpinan organisasi mahasiswa perlu memiliki kemahiran merentasi halangan cita-cita organisasi. Mereka mustahak menguasai seni mengemudikan konflik untuk mencapai tahap perlaksanaan yang lebih tinggi dan maju. Mereka perlu berupaya meraih kemenangan melalui laluan sukar dan halangan yang getir.



d) memiliki keperibadian Islam yang baik




Pimpinan mahasiswa Islam yang baik ialah yang mempunyai ciri-ciri ketaqwaan seperti yang diperincikan oleh Al-Qur'an.



5. Aktivis yang gigih, kreatif serta inovatif




Pemimpin mahasiswa tidak lahir dari kekosongan. Ia lahir dari kalangan massa mahasiswa sendiri. Ia (pemimpin) mencerminkan nilai atau kualiti keunggulan mahasiswa itu sendiri. Pemimpin yang cemerlang lahir dari lautan siswa yang cemerlang, gigih, kreatif dan inovatif. Kejayaan pemimpin bukan mutlak daripada pemimpin tetapi juga kerana adanya kerjasama, sokongan dan sikap kesetiaan terhadap jamaah dan sikap ingin melihat jamaah berjaya.



Hubungan timbal balik yang positif antara pemimpin yang baik dengan para pengikut yang gigih sudah pasti menghasilkan peningkatan dalam mutu kerja aras pencapaian organisasi.



6. Kelengkapan teknologi yang berkesan




Untuk membayangkan organisasi mahasiswa lengkap dan penuh sarat dengan peralatan teknologi canggih seperti yang dimiliki oleh sektor korporat atau awam yang advance sudah pasti suatu igauan yang indah. Apa yang dimaksudkan ialah, organisasi mahasiswa mempunyai peralatan teknologi yang minima untuk membantunya beroperasi secara berkesan. Sekurang-kurangnya alat komputer, mesin cetak, faks, telefon dan lain-lain yang setaraf dengan tuntutan zaman kini. Kekurangan yang terlalu menjolok dalam hal ini menjauhkan organisasi berkenaan dari tahap cemerlang.



7. Program pelapis (leadership program) yang berkesan




Suatu mekanisme yang penting dalam memastikan kesinambungan wawasan kepimpinan pelajar dan mahasiswa Islam ialah wujudnya sistem pelapis yang baik untuk menampilkan pemimpin pelapis yang berwibawa. Pemimpin yang berfikiran kreatif, setia dengan prinsip dan dasar organisasi.



Organisasi mahasiswa yang cemerlang adalah organisasi yang mampu menyediakan golongan pelapis yang competent untuk menggarap cabaran zamannya dan zaman-zaman yang akan datang. Mereka harus berupaya menampilkan golongan pernimpin yang lebih bijak, lebih berketrampilan dan canggih daripada yang ada sekarang. Lumrahnya cabaran masa depan lebih sengit dan gawat berbanding dengan masa kini.



8. Taufiq dan Inayah daripada Allah



Seandainya segala keperluan dan prasyarat untuk maju dan cemerlang telah dimiliki maka suatu faktor yang tidak boleh tidak mesti diperolehi oleh organisasi mahasiswa Islam ialah taufik dan inayah Ilahi. Barakah dan limpah kurnia Allah perlu ditagih dengan amalan amalan ibadah, do'a, zikir dan munajat. Hanya dengan limpahan kurnia Allah, keampunan dan restu-Nya, kecemerlangan duniawi akan mempunyai makna yang lebih diyakini. Sebab itu, organisasi mahasiswa Islam semestinya tidak lekang dengan program Qiamullail, khemah ibadah, halaqah zikir dan lain-lain.



Kesemua nilai-nilai di atas jika diadun dengan baik akan menghasilkan kecemerlangan. Apatah lagi dalam persaingan masyarakat yang serba rencam ini kualiti dan kecemerlangan mahasiswa tidak lagi merupakan satu pilihan, tetapi sudah menjadi syarat mutlak untuk survival atau meneruskan kelangsungan perjuangan. Mahasiswa tidak bergerak dalam ruang yang kosong. Mereka dilengkari oleh persekitaran yang mempengaruhi sikap, minat dan peribadi tiap-tiap individu. Justeru itu budaya gerak-kerja mahasiswa harus didasari oleh nilai akhlak dan etika pergerakan yang baik serta berkesan. Dalam hal ini jika mahasiswa terus-terusan berada di takuk lama, tanpa mahu merebut semua peluang meningkat diri secara agresif, sudah pasti mereka akan terus terpinggir.





Rujukan bacaan : Artikel tulisan
; Ustaz Haji Abd. Ghani Haji Samsudin,Persatuan Ulama' Malaysia

No comments: