Monday, August 01, 2011

Ramadhan : Tinggalkan dunia dan kembalilah....

Istirehat sementara....


Pernahkah kau merasakan bahawa dunia ini terlalu meletihkan...

Urusan dunia sangat meletihkan bagi orang-orang yang merindukan istirehat di syurga Allah. Ujian yang tidak putus-putus membuatkan hamba putus asa. Masalah yang tiada pengakhiran membuatkan hamba putus harapan. Setiap kali merasakan semua ini, hamba mulai bertanya bilakah akan sampai waktu istirehat yang telah dijanjikan.

Kini Ramadhan yang dirindui sudah tiba.

Bagi hamba yang mencari-cari istirehat sebentar, inilah masanya. Benar, urusan dunia terlalu meletihkan. Lalu Allah hadiahkan kepada kita sebuah rumah pengistirehatan sementara. Allah hadiahkan kepada kita sebuah bulan yang penuh ketenangan agar kita tidak berputus harap dari rahmat Allah. Allahurabbi, betapa lembutnya Allah kepada kita.

Ramadhan adalah sebaik-baik bulan untuk manusia kembali kepada Allah. Kembali menilai di manakah letaknya Allah di hati, kembali menilai setinggi apakah cintaNya sudah kita kecapi.

Ramadhan adalah sebaik-baik masa untuk kita bersendiri merenung diri. Tinggalkanlah sebentar dunia yang terlalu meletihkan. Tinggalkanlah sebentar ujian yang terlalu memeritkan.

Kembalilah kepada Allah yang sangat mencintai esak tangis hamba. Kembalilah kepada Allah yang sangat merindui pujuk rayu hamba.

Janganlah bersedih dengan kehidupanmu dan apa yang telah menimpamu. Ketahuilah, Allah terlalu lembut menyantunimu. Pandanglah ramadhan ini sebagai hadiah dari Allah, agar kita kembali merasai nikmatnya menjadi hamba.

Ramadhanmu, sibukkanlah ia dengan ibadah. Agar kau benar-benar kembali kepada Allah.

Benar kan? Allah itu tidak zalim kepada hamba-hambaNya. Moga-moga dengan hadirnya Ramadhan memberi peluang untuk kita beristirehat sebentar dalam kembara mencari petunjuk dan hikmah Allah dalam setiap ujian yang menimpa.

Demi Allah, Allah terlalu Lembut menyantuni hamba-hambaNya..

Demi bulan yang penuh ketenangan, tinggalkanlah dunia dan kembalilah.. Moga nanti kau temui kemanisannya..


No comments: