Saturday, May 21, 2011

Murobbiyah hingga ke syurga



Pernahkah anda mengenali seseorang saat hari dia pergi dijemput Allah?


Saya pernah. Hari itu adalah hari ini. Seseorang itu adalah Bunda Yoyoh Yusra yang amat saya kagumi.


Pagi ini saya menyemak 'timeline' di twitter seperti hari-hari biasa. Macam-macam status dari rakan-rakan twitter. Saya tak lupa melihat tweet dari Salim A. Fillah, seorang penulis spiritual terkenal. Beliau asyik memperkatakan mengenai seseorang, Bunda Yoyoh Yusra.


Lalu saya menjejaki sosok itu. Subhanallah. Rupa-rupanya Bonda Yoyoh adalah seorang Ahli Parlimen DPR Republik Indonesia, yang mewakili Parti Keadilan Sejahtera (PKS). Dengan itu jemari saya semakin ligat mencari siapa sebenarnya sosok hebat ini.


Bunda Yoyoh seorang ibu kepada 13 orang anak, 9 lelaki dan 4 perempuan. Beliau merupakan antara pengasas PKS pada saat revolusi 1998. Dalam hayatnya, Bunda Yoyoh terkenal sebagai aktivis masyarakat yang banyak mendepani isu wanita, keluarga dan pembangunan sosial.


Saya mengagumi Bunda Yoyoh setelah membaca 'Bonda Yoyoh dalam ingatan' oleh beberapa rakan dari Indonesia.


1. Apabila ditanya apakah beliau tidak letih menguruskan anak-anak. Jawab beliau sambil tersenyum, "Alhamdulillah, ramai anak itu malah meringankan!"


2. Ketika saat menanti majlis forum di mana beliau adalah di antara panelisnya, beliau berehat di belakang pentas bersama suami. Saat itu kelihatan Bonda Yoyoh dan suami sedang mengulang ayat-ayat suci Al-Quran bersama-sama. 


3. Apabila ditanya, berapa banyak halaman yang sudah dihabiskan, jawab beliau sambil tersenyum, "Masih sedikit berbanding apa yang harus kami tunaikan, hanya 3 juzuk." Ditanya apakah beliau sempat, jawab beliau "Berdepan dengan banyak masalah dan ramai orang memerlukan kita membaca Al-Quran dengan lebih kerap!"


4. Apabila ditanya, apakah beliau mempunyai masa yang diluagkan untuk anak-anak. Beliau menjawab, "Ternyata masa bersama anak-anak adalah sedikit tetapi kesedaran berdikari harus ditanamkan sejak kecil!"


5. Beliau sangat mementingkan persoalan pembinaan generasi buat bakal-bakal ibu. Lalu beliau berpesan, "Jaga suapan gizi. Jangan sampai Allah mengherdik kita jika generasi kebangkitan Islam lemah disebabkan ibunya makan sembarangan!"


6. Beliau juga selalu berbagi pesan dalam persoalan rumahtangga. Beliau pernah menasihat, "Hidup berumahtangga itu harus saling memberi.


Setelah membaca kenangan-kenangan insan yang mengenali beliau, saya jadi ingin sekali mengenali Bunda Yoyoh.


Bayangkan, mujahidah dakwah, sehingga tiada pun masih berdakwah, sehingga kembali pun masih mentarbiyah..


Moga Bonda Yoyoh menjadi murabiyyah hingga ke syurga Allah..


Masturah Abu Bakar

No comments: