Friday, April 15, 2011

Hamba yang hina

Monolog. . Di manakah DIA di hatiku?




Apabila ditanya apa khabar imanku? Ada suatu rasa yang menambat sayu. Lalu aku bertanya, apakah akan berkurang rasa kecintaanku apabila bertambahnya urusan keduniaanku?


Aku mengeluh sendiri.


Imanku tidak sihat. Mujahadah itu berat.


Tetapi aku percaya Allah Maha Melihat.


Aku bisik sendiri. Walau mujahadah itu berat, namun langkahmu tak boleh terhenti. Kerana episod kehidupan masih panjang, banyak ranjau yang menanti.


Begitupun kita inginkan kerehatan, tetapi ia bukan terapi semasa hayat kita di dunia ini. Sungguh, hanya syurga tempat kerehatan abadi.


Aku terfikir lagi, di kala manusia sibuk bermaksiat kepada Allah. Engkau wahai sekeping hati yang dikurniakan Allah hanya secuit hidayah berusaha bermujahadah. Malangnya, kadangkala tetap aku terjatuh dan tersungkur di lembah hina. Lalu merayu dan memohon kepada Allah untuk diberikan hati yang baru.


Hmm. Begitulah selalunya. Jatuh dan bangunnya aku.


Kadangkala luka mujahadah itu sudah ingin sembuh. Tetapi penawar luka itu selalu lekas habis dek kerana timbunan ujian dunia yang menambah goresan agar ia berdarah kembali. Lalu benar, luka mujahadah berdarah kembali.


Tuhan, aku hamba yang hina. Maafkanku Tuhan kerana tak mampu mencintaiMu sesempurna Kau mencintaiku.




Masturah Abu Bakar
Petaling Jaya

No comments: