Thursday, July 31, 2008

Jalan indah..

Jalan ini
penuh duri dan liku
dugaan dan mehnah
semuanya tarbiyyah
tarbiyyah langsung dari Allah
supaya mengajarku..

Kadang2 diri ini terlalu manja
lalu Allah beri nikmatku
dengan diberikan kepadaku ujian
agar aku mengetahui
hakikat perjuangan ini memang payah
jalan ini memang perit dan meletihkan..

Aku sayang Allah..
Allah Maha Hebat..
Allah tahu aku lemah
Allah itu Maha Penyayang

lalu aku,
dikurniakan sahabat2 seperjuangan
supaya menjadi sumber kekuatanku
agar aku kuat dan thabat
agar aku tegar!

juga..
supaya aku tidak berburuk sangka dengan Allah
supaya aku menghargai ujian sebagai nikmat
supaya aku Mengetahui
inilah hakikatnya jalan ini..

Dan diriku,
kau perlu tahu,
jalanmu masih jauh
masih panjang
masih banyak lagi liku
jadi aku perlu kuat
perlu tabah..
ingatlah diri,
bukan mudah menggapai syurga Allah..
"Berjuang memang pahit kerana syurga itu manis"
ingatlah diriku,
inilah maharmu ke syurga..



"Allah memang meletakkan kita di tempat kesusahan kerana Allah sayangkan kita.. Jangan impikan kita akan diberikan masa yang kosong dengan kesenangan.."

"Bahagialah dengan hari ini kerana hari ini adalah yang terbaik, jangan fikirkan hari yang telah berlalu kerana ia sudah berlalu dan jangan fikirkan hari esok kerana kita tidak pernah akan tahu apa yang mungkin akan terjadi.."

"Letak diri kita di tempat orang lain.."

"Biar hilang teman dalam perjuangan, jangan hilang teman seperjuangan.."

"Kita tak sempat nak rebah, tak sempat nak jatuh tersungkur, tak sempat nak kecil hati, tak sempat nak bersedih, tak sempat nak menangis.. Tak sempat, tak sempat dan tak sempat.. Yang penting kita kena kuat,ramai lagi yang memerlukan kita.. Kuatkan hati,tabahkan diri.."



Itulah diantara kata-kata semangat teman seperjuangan ketika diri ini di landa kesedihan. Subhanallah, walaupun sahabat2 tak tahu apa yang terbuku di dalam hati ini, namun secara tak langsung Allah kurniakan kekuatan..

Ya Allah, sesungguhnya amalku ini adalah keranaMU..
Ya Rahman, sakitku dalam perjuangan ini adalah keranaMU..
Ya Rahim, jatuh bangunku dalam lapangan jihad ini adalah keranaMU..

Susah benar ya nak mengajak orang kepada kebenaran, kembali kepada Islam, menghadiri majlis ilmu, tambahkan thaqofah..

Beginilah keadaannya..

"Ah,malas lah! baik aku lepak dalam bilik,layan cerita.."

"Aku nak balik la minggu ni.."

"Peduli apa aku, setakat benda2 mcm tu aku boleh cari la.."

"Aku boleh ikut,tapi boleh tak aku komit suka hati aku?"

"Tak ada benda lain ke korang nak buat? Boring la.. Tak ada kebebasan langsung!!"

"Suka hati aku la nak pergi ke tak nak, asal korang paksa2 ni?"

"Asyik2 tazkirah, asyik2 munaqashah.. Dah la banyak assignment, kerja grouping pun tak siap nak buat munaqashah ilmiah plak.."


Lain pula cerita dengan yang ini..

"Eh, ko ada cerita best tak? Bagila aku.."

"Kita pergi shopping nak khamis ni?"

"Weh,pinjam hp ko jap.. nak tengok lagu best.."

"Hari sabtu ni kita buat birthday party nak? Kan birthday kawan kita.."

"Apa kata kita pergi 'rehlah' hari jumaat ni.. Tapi kita buat enjoy2 la.. tak payah ada pengisian2.. Bosan la.. Yang puak baik2 tu tak yah la ajak, nnt diorang kerja nak dengar tazkirah je.."


Allah..
puas kupujuk,
puas kurayu,
namun mereka masih begitu..
apakah ini salahku?
aku sedaya kudrat ini
menyeru dan merayu..
namun kusedar
hati mereka milikMU..


Ya Allah, aku tahu sesungguhnya di dalam hati mereka masih lagi Kau kurniakan tak kurang walau secebis rasa keimanan.. Tolonglah hamba ini Ya Allah.. Sesungguhnya hati mereka milikMu..

Sesungguhnya amalku ini keranaMU ya Allah..

Memang sesiapa yang cuba mendokong panji Islam akan ditentang, dihina, dicaci bahkan menjadi bahan umpatan dan sampah mereka.. Ya Tuhanku, kurniakanlah aku setinggi-tinggi rasa kesabaran seperti yang Kau kurniakan kepada Nabi Muhammad s.a.w.. Sesungguhnya ya Allah, baginda adalah Qudwah terbaik dalam dakwah dan perjuangan.. Baginda idol Rijaluddakwah..

Tapi ya Rahman, kurniakanlah mereka hidayah dan taufiqMU.. agar mereka dapat sama2 meniti jalan ini, jalan syurgaMU.. Kasihanilah mereka ya Allah..

Sesungguhnya amalku ini keranaMU ya Allah..

Pesanku pada diri dan para tentera rijaluddakwah,
biarkan tusukan itu menyakitkanmu
jangan sekali kau rebah!
jangan sekali mengaku kalah!
jangan sekali terbit untuk berundur!

sesungguhnya disisi Mu ada Allah..
Allah lah yang membantumu..
Allah lah yang menolongmu..
panjatkan harapan seluruhnya kepada Allah..

Moga walau kau ditusuk parah
walau hatimu dirobek ghairah
tapi ingatlah..
Allah tetap bersamaMU..

Sesungguhnya amalku ini keranaMU ya Allah..



::monolog Layyinulharir::

No comments: