Tuesday, May 20, 2008

kalam musytahid : As-Syahid Syed Qutb

Perjuangan Islam tetap diteruskan..

Jiwa ummat Islam tidak harus lemah dan kecewa jika menghadapi kegagalan,biarlah kekalahan itu penggerak perjuangan.. Seperti saranan as-syahid Syed Qutb :

"Dalam setiap perjuangan itu ada masa meningkat,ada masa menurun. Kekalahan itu sebenarnya bermula daripada kita merasai lemah dan kemenangan itu bermula apabila kita merasai tidak kalah."

Syed qutb menitipkan dalam surat terakhir beliau kepada adiknya yang beliau tulis sebelum dikenakan hukuman gantung :

"Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan itu, tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang. Adikku,usahlah engkau gerun dengan tali gantung yang akan menjerut leherku ini.."

Di subuh itu ketika tali gantung dipasang di lehernya maka dikirimkanlah kepadanya seorang yang bernama ulama',lalu 'ulama' itu berkata kepadanya :"Engkau hendaklah bertaubat dan mengucapkan dua kalimah syahadah". Lalu As-Syahid menjawab :

"Aku telah menunaikan hak kalimah syahadah itu dan memperjuangkannya, kerana orang yang berkata dengan kalimah itu tidak akan menyembah yang lain"

Inilah antara kalam Syed Qutb yang cukup memberi kesan kepada para mujahideen. Kata-kata tasyji' yang diperlukan oleh insan bergelar pejuang..

::LayyinulHarir::

rujukan : buku Aqidah dan Perjuangan (Allahyarham Tuan guru Dato' Hj Mohd Fadzil b. Mohd Noor)

No comments: