Thursday, December 13, 2007

COUPLE.. boleh @ tidak?! (2)

assalamualaikum.. maaf,leka sgt chatting smpi tak ingat nak posting..

sambungan..

jadi,betul kan teori sy ? sekarang yg baik jadi pelik dan yg tak baik jadi tak pelik.. disini sy bukan nk sampaikan bahawa cinta(couple) tidak boleh tetapi mesti ada peraturannya dan undang-undangnya.. utk lebih realistik sy bawakan 1 contoh yg sy kira sangat berpadanan dengan apa yg dibincangkan.. contoh ini sy petik dari buku 'tentang cinta' karya mohd pahrol juoi..

ok,kalau kita pandu kereta,kita mesti ikut peraturannya kan.. apa yg akan berlaku jika kita langgar peraturannya? dengan izin allah kita akan mendapat kemalangan.. jadi disini konsepnya sama seperti couple.. mesti ada peraturannya.. peraturannya yg jelas dan termaktub dalam kalamullah dan hadis..

peraturan? ya.. peraturan dan landasan yg betul.. jika kita langgar,kita akan dapat murka dari allah s.w.t.. dan apabila kita dapat murka,pastilah hubungan kita sama sekali tidak diredhai sedangkan apa yg kita cari adalah redha allah..

ramai remaja sekarang yg mengaku bahawa hubungan mereka di atas landasan 'kerana allah'.. niat mereka sudah betul.. tetapi bila praktikalnya(maksudnya bila bersama),niat 'kerana allah' itu hanya tinggal niat sahaja.. peraturan alah dilanggar,larangan tidak dihiraukan,suruhan tidak dipatuhi.. justeru,dimana status hubungan 'kerana allah' sekarang? nah! sy tinggalkan persoalan ini utk anda renungkan..

No comments: